17 mrt 2017

Weggebruikers vertrouwen meer op navigatie dan op borden bij station Deventer

DEVENTER - Een automobilist die zonder meer toegeeft dat ie-de afzettingsborden, omleiding en opbreking duidelijk heeft gezien. Maar toch doorrijdt en als de verkeersregelaar hem eenmaal bij de werkzaamheden staande houdt dat de navigatie ‘echt aangaf dat dit de snelste route is’. 

Martijn Ubels 17-03-17

,,Dat je de navigatie meer vertrouwt dan je eigen ogen, is voor mij in dit werk nieuw’’, zegt Mark Rood, verkeersregelaar bij de afsluiting van de Stationsstraat. ,,We horen vaker dat mensen op de navigatie rijden, maar dan zeggen ze wel dat ze de borden en dergelijk totaal niet hebben gezien. In het algemeen blijft het trouwens een probleem, de navigatie die geen rekening houdt met afzettingen.’’

Bij beide spoorviaducten ligt de weg er tot eind april uit. Autoverkeer kan niet meer voor het station langs richting Hoge Hondstraat of Rijsterborgherweg en omgekeerd.

 

Massaal negeren

© RONALD HISSINK

De in het geel gestoken verkeersregelaars waren vorig jaar ook al present, toen de Stationsstraat nog veel langer dicht zat. Het toezicht was toen plots nodig, omdat automobilisten massaal de afzettingen negeerden en doorreden. Nu zijn de verkeersregelaars er vooral vanwege de verkeersveiligheid. Eén helft van de Stationsstraat ligt open. Op een onoverzichtelijk punt, vlakbij een bocht, moeten bussen, taxi’s maar ook fietsers, brommers en scooters over één rijbaan moeten. Vorig jaar was de Stationsstraat helemaal voor fietsers en scooters/brommers afgesloten. Rood: ,,Nu is het onoverzichtelijker, vandaar nu aan beide kanten verkeersregelaars. We staan met elkaar in contact en houden het verkeer even tegen als er van de andere kant wat aankomt.’’

Duizend euro per dag
Twee toezichthouders kosten per dag duizend euro, aldus de gemeente. Die extra kosten voor de verkeersregelaars komen lager uit dan vorig jaar, toen de onverwachte kostenpost tienduizenden euro’s bedroeg. De weg zat toen maanden dicht door de herinrichting van de Stationsstraat en aanleg van het nieuwe busstation.

Nu verbetert de gemeente de afwatering in de tunnel en pakt Enexis gasleidingen aan. Enexis betaalt voor omgerekend drie weken mee aan de verkeersregelaars.

Rood: ,,Dinsdag hadden we binnen een uur twaalf mensen die toch doorreden en we hier moesten aanspreken. Dat was even opmerkelijk veel. Ik werk in heel het land, agressieve reacties zijn we gewend, maar volgens mij gaat het hier aardig goed.’’ Deze dag blijft het bij een automobilist die, na te zijn aangesproken ogenschijnlijk wat bozig keert en overdreven hard optrekt. Maar wel keert.



Naar complete nieuwsarchief

Laatste nieuws

QuickTraffic is houder van het certificaat VCA*

Op 6 maart 2024 heeft de audit plaatsgevonden voor VCA* op kantoor van QuickTraffic BV. QuickTraffic BV heeft op 15 april 2024 het certificaat voor VCA* van test- en certificeringsbedrijf DEKRA...

Soepele verkeersdoorstroming rondom papierfabriek 'de Hoop' in Eerbeek

Onderstaand artikel is gepubliceerd in het personeelsblad 'de Hoop' Voor velen is het een doorn in het oog: de verkeerssituatie in de vroege ochtend op de Harderwijkerweg ter hoogte van onze...

Opruiming V1 bom: zij staan er vanaf 06.00 uur met de neus bovenop

Vandaag wordt de V1 oftewel ‘de vliegende bom’ langs de A1 opgeruimd. Van politie, brandweer tot defensie: er zijn maar liefst elf verschillende diensten en organisaties bij betrokken....